Zapobieganie cukrzycy: mniej białego ryżu, więcej fasolki

Wrzesień 3rd, 2011

Połączenie białego ryżu z roślinami strączkowymi stanowi dość popularny duet, jednakże badania przeprowadzone przez naukowców z Harvardzkiej Szkoły Zdrowia Publicznego wskazują, że lepsze dla zdrowia jest pozostawienie fasoli solo lub w towarzystwie ryżu brązowego.

Z prawie 2 tysięcy osób, te które rezygnowały z porcji białego ryżu na rzecz porcji warzyw strączkowych, były o 35% mniej narażone na wystąpienie objawów zwiastujących cukrzycę, takich jak podwyższone ciśnienie tętnicze, podwyższony poziom trójglicerydów i cukru we krwi oraz niższy poziom „dobrego” cholesterolu HDL. Elementy te w połączeniu z otyłością brzuszną składają się na zespół metaboliczny, będący głównym czynnikiem ryzyka cukrzycy typu 2 i chorób serca.

Do ciekawych wniosków doszedł profesor Frank Hu, który przeanalizował diety mieszkańców Kostaryki, gdzie wraz z bogaceniem się społeczeństwa zaobserwowano wzrost częstotliwości zachorowań na cukrzycę. Jego zdaniem, mogło to mieć częściowy związek  ze zwiększoną konsumpcja ryżu białego przy coraz mniejszym spożyciu roślin strączkowych.

Porównując wartość odżywczą, biały ryż wypada bardzo blado na tle fasoli. Fasola zawiera o wiele więcej białka, błonnika pokarmowego oraz witamin i składników mineralnych. Ponadto indeks glikemiczny fasoli jest niższy, co oznacza, że po jej spożyciu następuje mniejszy wzrost stężenia glukozy we krwi.

Źródło: PAP.

 

Podziel się na:
  • Facebook
  • Blip
  • Twitter
 

8 odpowiedzi ↓

Skomentuj