Porównanie: ryż biały vs. ryż brązowy

Wrzesień 14th, 2011

Popularny jest pogląd głoszący wyższość ryżu brązowego nad białym. Czytając ten artykuł dowiesz się, jakie są różnice pomiędzy ryżem białym a brązowym i czy rzeczywiście warto wybierać ryż brązowy.
 
 
 
 
 

Różnice fizyczne

Ziarno zbóż składa się z trzech części:

  • zarodka, będącego bogatym źródłem białka, witamin i składników mineralnych
  • bielma, które dzieli się na bielmo środkowe i zewnętrzną warstwę komórek aleuronowych. Komórki bielma zawierają skrobię. Warstwa komórek aleuronowych w praktyce zaliczana jest do łuski i większa jej część w czasie przemiału wchodzi w skład otrąb. Składa się ona z białek, tłuszczów, składników mineralnych oraz witamin
  • łuski, zbudowanej z cienkich błonek, która tworzy okrywę nasienną i owocową. Źródło błonnika pokarmowego oraz składników mineralnych.

Biały ryż uzyskuje się poprzez usunięcie najbardziej zewnętrznej warstwy i pozostawienie jedynie bielma, które jest największą częścią ziarna, lecz najmniej wartościową.

Różnice żywieniowe 

Z białego ryżu zostały usunięte części, będące źródłem wielu cennych składników, co przekłada się na wartość odżywczą tego produktu.

Porównując biały i brązowy ryż trzeba stwierdzić, że brązowy ryż jest dużo lepszym źródłem błonnika pokarmowego, składników mineralnych (sodu, potasu, wapnia, fosforu, magnezu, żelaza i manganu) oraz witamin (witaminy E, tiaminy, ryboflawiny, niacyny, witaminy B6, folianów). Ponadto posiada niższy indeks glikemiczny, jest wolno trawiony przez co daje uczucie sytości przez dłuższy czas.

Pozostałe różnice

Brązowy ryż wymaga nieco dłuższego gotowania.

Skoro brązowy ryż ma dużą wartość odżywczą to z czego wynika popularność białego ryżu?

Wydaje się, że decydują przede wszystkim względy ekonomiczne. Biały ryż ma dłuższy okres przydatności do spożycia przez co dłużej może leżeć na półce sklepowej czy w domu. Z tego też powodu biały ryż jest tańszy.

Jeśli chodzi o produkty zbożowe to warto zapamiętać jedną zasadę: produkty pełnoziarniste są lepsze od produktów przetworzonych.

Jeśli więc chcesz się zdrowo odżywiać i dostarczać swojego organizmowi wszystkich niezbędnych składników pokarmowych to wybór może być tylko jeden: brązowy ryż.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Blip
  • Twitter
 

14 odpowiedzi ↓

  1. yarosh pisze:

    ryż biały to nie jest żaden produkt przetworzony, tylko oczyszczony. I jest lepszy od ryżu pełnoziarnistego bo szybciej i łatwiej się trawi. A błonnik i mikroelementy można uzupełnić jakimś dodatkiem, np suszone daktyle.

  2. Patrycja pisze:

    Ryż brązowy może i bogaty w minerały, ale zawiera też szkodliwe fityniany(substancje antyodżywcze). Tworzą one z minerałami(wapń, magnez, żelazo) nieprzyswajalne sole, więc ogólnie nie ma się co nim zachwycać. Z tego co pamiętam wpływa też źle na wchłanianie niacyny. Biały kwasu fitynowego ma o wiele mniej i nie zaburza tak przyswajalności.

    • Piotr pisze:

      bzdury

      • Rebeka pisze:

        pisze:Podkladow z Lumiere nie lubie, nie dopasowalam dla sibeie zaden formuly ani koloru ale za to maja boskie cienie/roze/brazery i pedzle:)Moim ulubiencem jest roz Violaceous i brazer Ambrosia♥Jezeli masz ochote poznac inne firmy to daj znac bo bede pozbywac sie wszelkich sampli itd;)))

    • anonimous pisze:

      bzdury, ryż brązowy najzdrowszym ryżem !

    • Heart pisze:

      KatharinaMam juz 2 dzieci i 2 spliare ktc3b3ra zalozylam 3 lata temu kiedy cc3b3rka miala 8 m-cy, jestem w 100% zadowolona tylko mam jeden problem i dlatego weszlam na ta strone: mieszkam w Niemczech i mc3b3j ginekolog twierdzi ze nie ma 5 letnich spiral i moja trzeba juz wyjac ale ja pamietam doskonale ze lekarz w Polsce zakladal mi ja na 5 lat a ten w tutaj chce poprostu zarobic ..Ogc3b3lnie spliare sa SUPER.1007

  3. Malwina pisze:

    często zmieniam ryz z białego na brązowy żeby się nie znudzić,jednak wole brązowy ten który się długo gotuje jest bardziej sycacy jak kasza i ma ladniejszy zapach od bialego

    • Dongjin pisze:

      102bdonaDziewczyny a jak to jest z tymi stanami zanylpami przy spiralce?(czytalam ze przy miedzianej to czeste),bo niepokoi mnie nieprzyjemny zapach intymny,a nigdy wczesniej czegos takiego nie mialam czy to moze byc wlasnie stan zapalny? moze faktycznie powinnam zrezygnowac?!

  4. Aleks pisze:

    sole kwasu fitynowego a zdrowie
    Odp dla Patrycji

    O ile spożywanie produktów pełnoziarnistych jest związane z wieloma korzyściami zdrowotnymi, to ich bardzo wysokie spożycie, zwłaszcza w formie surowej, np. pod postacią nieprzetworzonych otrąb, nie jest zalecane. Dzieje się tak za sprawą błonnika, zwykle usuwanego przy przemiale, który zawiera substancje nazywane solami kwasu fitynowego. Udowodniono, że fityniany zmniejszają wchłanianie z jelit niektórych składników mineralnych, w tym wapnia i cynku. Enzymy zawarte w drożdżach (stosowanych do pieczenia chleba) rozkładają większość fitynianów a podobne reakcje zachodzą podczas wszystkich procesów przetwórczych wymagających podgrzewania, na przykład przy produkcji płatków śniadaniowych zawierających otręby. Dla większości osób zawartość fitynianów nie stanowi żadnego problemu, za wyjątkiem tych osób, które spożywają wyjątkowo dużo produktów pełnoziarnistych i te osoby mogą wymagać stosowania suplementacji składników mineralnych.

    http://www.eufic.org/article/pl/4/34/artid/wholegrain-power/

  5. edy pisze:

    jak ktoś lubi żywność przetworzoną to jego sprawa ale nie piszcie głupot

  6. Janek pisze:

    Można jeść ryż biały a na końcu popić tabletkę z witaminami i minerałami – różnica zostanie w błonniku.

  7. Aga pisze:

    a co z arsenem w tym ryżu ??

Skomentuj




1 Trackbacks / Pingbacks

  1. Ryż na zdrowie! – VeganGirl