Jak obniżyć ryzyko zachorowania na Alzheimera

Czerwiec 22nd, 2011

Zmniejszenie ilości tłuszczów nasyconych oraz węglowodanów w diecie wiąże się z obniżeniem  ryzyka zachorowania na chorobę Alzheimera i demencję.

Jennifer Bayer-Carter z Veterans Affairs Puget Sound Health Care System w Seattle wraz z kolegami porównywała wpływ diety bogatej w nasycone tłuszcze i proste węglowodany oraz diety niskotłuszczowej i niskocukrowej na możliwości poznawcze 20 zdrowych i 29 cierpiących na łagodną demencję osób w podeszłym wieku.

Badanie trwało 4 tygodnie. 24 uczestników stosowało dietę wysokotłuszczową i bogatą w węglowodany, a 25 uczestników dietę o niskiej zawartości tłuszczów i cukrów prostych.

Naukowcy sprawdzali zdolności poznawcze uczestników w testach pamięci, a także badali poziom biomarkerów choroby Alzheimera takich jak insulina, cholesterol, poziom glukozy i lipidów we krwi i płynie mózgowordzeniowym.

Otrzymane wyniki różniły się znacząco pomiędzy grupą zdrowych uczestników, a grupą osób z łagodną demencją. U zdrowych uczestników dieta niskotłuszczowa i niskocukrowa powodowała obniżenie niektórych markerów AD i poziom cholesterolu we krwi. U osób z objawami demencji ta sama dieta zwiększała poziom markerów. Ponadto „zdrowa” dieta poprawiała wyniki testu pamięci wzrokowej w obydwu badanych grupach.

Zdaniem autorów pracy wyniki wskazują, że u osób zdrowych dieta wysokotłuszczowa może zwiększać ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera, oraz że wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych w celu zmniejszenia ryzyka choroby musi nastąpić zanim pojawią się pierwsze objawy demencji.

Wcześniejsze badania wykazały, że to, co jemy, w znaczący sposób wpływa na nasze możliwości poznawcze. Niemniej jednak brakowało dotychczas analizy wpływu konkretnych rodzajów pożywienia na ryzyko rozwoju choroby Alzheimera.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Blip
  • Twitter
 

Skomentuj