Dlaczego tak trudno schudnąć i jak utrzymać wagę?

Wrzesień 10th, 2011

Utrzymanie masy ciała po diecie jest trudne dlatego, że postrzegasz dietę jako proces krótkotrwały. Już samo powiedzenie „jestem na diecie” sugeruje tymczasowość tego procesu i po części z góry skazuje na porażkę, ponieważ po diecie wracasz do „normalnego”, zwyczajowego, nieprawidłowego sposobu żywienia i jesteś w punkcie wyjścia. Należy pamiętać, że trwała utrata wagi wymaga przede wszystkim czasu i poświęcenia.

 

Potrzeba czasu, aby wdrożyć nowe, zdrowsze nawyki żywieniowe i zachowania, a poświęcenie jest potrzebne, ponieważ odchudzanie jest procesem długofalowym. Może to wydawać się frustrujące, ale dodatkowe kilogramy nie przybyły z dnia na dzień, więc trzeba liczyć się z tym, że zrzucenie ich zajmuje trochę czasu. Jeśli tracisz 0,-5-1kg tygodniowo to jesteś na bardzo dobrej drodze! Jeśli tracisz więcej to prawdopodobnie spowodowane jest to utratą wody z organizmu – nie wróży to dobrze procesowi odchudzania.

Mając to na uwadze, pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, aby odnieść sukces w utracie zbędnych kilogramów jest zaakceptowanie długotrwałości tego procesu. To jest maraton, a nie sprint. Nie ma skutecznych krótkoterminowych rozwiązań, bez względu na to co producenci magicznych specyfików producenci próbują mówić.

Po zaakceptowaniu długotrwałości procesu odchudzania niezbędne będą następujące wskazówki:

Śniadanie: To najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Zjedz je w ciągu pierwszej godziny po przebudzeniu, aby zapewnić sprawne działanie metabolizmu przez cały dzień. Nie ma żadnego tłumaczenia, że na śniadanie nie ma czasu. Warto wybierać produkty bogate w błonnik jak pieczywo pełnoziarniste, warzywa, owoce oraz te, które są źródłem białka – np. chudy twaróg, chuda szynka – to zapewni energię na cały dzień.

Przekąska: Często poza domem nie ma możliwości przygotowywania posiłków i jeśli zamierzasz być ponad 5 godzin bez posiłku to warto coś przekąsić. Zjedzenie przekąski spowoduje, że twój metabolizm nie będzie musiał zwalniać i jednocześnie zostanie zaspokojony głód. Przekąską może być jabłko, kanapka czy krakersy pełnoziarniste. Warto pamiętać, by wartość energetyczna przekąski nie przekraczała 200 kcal.

Ćwiczenia fizyczne: Odgrywają ogromną rolę w procesie odchudzania. Pisałem o tym tutaj. Nie bez powodu mówi się, że ćwiczenia to jeden z najlepszych, obok właściwego odżywiania, sposobów zapobiegania wielu chorobom.

Motywacja: Nie poddawaj się. Przypomnij co skłoniło Cię do odchudzania i wróć do tego miejsca. Pomocne może być zapisanie inspirującego cytatu na lodówce, który będziesz czytać zawsze, gdy sięgasz po jedzenie.

Ostatecznie należy pamiętać, że zmniejszenie masy ciała i utrzymanie jej jest konsekwencją przyjęcia zdrowego stylu życia. Pamiętaj, że małe zmiany prowadzą do wielkich sukcesów!

Podziel się na:
  • Facebook
  • Blip
  • Twitter
 

1 odpowiedzi ↓

  1. kunekunda napisał(a):

    thx za infe

Skomentuj