Dlaczego mężczyźni chudną szybciej niż kobiety?

Listopad 12th, 2011

Mężczyzna i kobieta zaczynają odchudzanie w tym samym dniu. On stracił już 6 kg, ona dopiero 2 kg – to nie fair – przecież pracują tak samo ciężko. Dlaczego jest tak, że mężczyźni mają tendencję do szybszej utraty masy ciała w porównaniu do kobiet dowiesz się czytając poniższy artykuł.

 
 

Oto najważniejsze powody:

1. Waga początkowa.
Mężczyźni zazwyczaj ważą więcej niż kobiety. Im większa waga początkowa, tym szybszy będzie ubytek masy ciała. Osoba ważąca 110 kg będzie szybciej traciła zbędne kilogramy niż osoba ważąca 80 kg.

2. Różnice w składzie ciała i wynikające z nich zapotrzebowanie energetyczne.
Mężczyźni mają więcej mięśni niż kobiety. Więcej mięśni oznacza szybszą podstawową przemianę materii, a jak powszechnie wiadomo – szybszy metabolizm to szybsze gubienie nadbagażu. Przyjmijmy, że kobieta i mężczyzna ważyli 90 kg, spożywali taką samą ilość kalorii i wykonywali taką samą ilość ćwiczeń fizycznych. Na podstawie tego można byłoby się spodziewać się, że utrata wagi będzie taka sama, lecz prawdopodobnie w przypadku mężczyzny będzie ona większa.

3. Zmiany hormonalne.
Kobiety przechodzą przez zmiany hormonalne, które mogą utrudnić pozbycie się nadwagi (np. menopauza). Również u kobiet występuje zespół napięcia przedmiesiączkowego, który może zwiększyć apetyt na potrawy wysokokaloryczne, przeważnie słodycze. Oczywiście nie można tego traktować jako pretekstu do jedzenie ponad potrzeby.

4. Role społeczne.
W dzisiejszych czasach kobieta wchodzi w wiele ról społecznych – pracuje, wychowuje dzieci, przygotowuje posiłki dla pozostałych członków rodziny, co nierzadko kończy się brakiem czasu na realizację własnych potrzeb. Zbyt krótki sen, pomijanie posiłków, a także nieregularne ćwiczenia fizyczne w efekcie mogą powadzić do spowolnienia utraty nadmiaru wagi.

5. Kwestie psychologiczne.
Wydaje się, że kobiety częściej cechuje stosunek emocjonalny do jedzenia tzn. spożywanie większej ilości niezdrowych produktów pod wpływem stresu. Ponadto mężczyźni chyba są lepszymi strategami i planistami i łatwiej jest im zaplanować cały proces odchudzania, ponieważ w mniejszym stopniu kierują się emocjami.

Jak widać zarówno względy fizjologiczne, społeczne oraz psychologiczne przemawiają na korzyść mężczyzn. Co wobec z tego mogą zrobić kobiety?

1. Nie ograniczać się do wykonywania wyłącznie ćwiczeń tlenowych (bieganie, rower).
Warto zapisać się na siłownie i wykonywać ćwiczenia siłowe, bo to nieprawda, że są one tylko dla mężczyzn. Ćwiczenia siłowe oprócz tego, że umożliwiają wyrzeźbienie pożądanych części ciała to przyczyniają się do budowy i utrzymania masy mięśniowej, a tym samym do przyspieszenia metabolizmu.

2. Dokładnie planować, a nawet spróbować można prowadzić dzienniczek spożycia żywności.
Ponieważ potrzeby kaloryczne kobiet są mniejsze niż mężczyzn jeden zjedzony baton będzie miał dla nich większe znaczenie. Dzienniczek pozwoli na śledzenie spożywanych produktów.

3. Pamiętać o sobie.
Należy znaleźć czas na odpowiednio długi sen, który pozwoli na regenerację po ciężkim dniu, ponadto nie należy zapominać o regularnym wykonywaniu ćwiczeń fizycznych. Ważne jest również regularne jedzenie, tak by przerwy pomiędzy posiłkami nie wynosiły więcej niż 3-4 godziny.

Ostatecznie należy pamiętać, że odchudzanie to nie wyścig, a zrzucenie nadprogramowych kilogramów wymaga czasu, regularności i konsekwencji.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Blip
  • Twitter
 

Skomentuj