Czy sól morska jest zdrowsza od zwykłej soli kuchennej?

Wrzesień 20th, 2011

Często słyszy się, że sól morska jest o wiele zdrowsza od soli kuchennej. Czytając ten artykuł dowiesz się różnicach i podobieństwach pomiędzy solą morską a sola oczyszczoną, a także dlaczego sól morska wcale nie jest zdrowsza od zwykłej soli.

 
 
 

Sól morska i sól kuchenna mają podobne podstawowe wartości odżywcze, pomimo faktu, że sól morska jest często reklamowana jako bardziej zdrowa i naturalna alternatywa. Prawdziwe różnice między solą morską a solą kuchenną są w ich smaku, konsystencji i metodzie uzyskiwania, jednakże wpływ na organizm jest taki sam.

Sól morska jest uzyskiwana poprzez odparowanie wody morskiej, w wyniku czego w tak uzyskanej soli znajdują się pewne składniki mineralne w zależności od źródła wody. Minerały wpływają na smak i kolor soli.

Sól oczyszczona (kuchenna) wydobywana jest z podziemnych złóż soli, a następnie poddawana jest procesowi oczyszczania chemicznego. Czasami dodaje się substancję zapobiegającą zbrylaniu. Ponadto sól kuchenna jest często wzbogacana w jod.

Sól morska i oczyszczona zawiera taką samą ilość sodu (ok. 40%). To właśnie sód jest tym problematycznym składnikiem soli, gdyż jego nadmiar prowadzi  do nadciśnienia tętniczego oraz konsekwencji z tym związanych. Według zaleceń przedstawionych przez Światową Organizację Zdrowia dzienne spożycie sodu ze wszystkich źródeł powinno być ograniczone do 2 g (5 g soli kuchennej). Dotyczy to zarówno zawartości soli w gotowych produktach spożywczych jak i dosalania potraw. W Polsce spożycie soli przekracza prawie trzykrotnie wartość zalecaną przez WHO. Tak więc nie ma znaczenia, czy spożyjemy 5 g soli oczyszczonej czy morskiej, gdyż zawierają one taką samą ilość sodu.

Pomimo tego, że sól morska zawiera śladowe ilości dodatkowych składników mineralnych, to nie zmniejszają one wpływu sodu. Oczywiście te dodatkowe składniki mineralne są ważne dla organizmu, ale dlaczego to sól ma być ich źródłem? Czy nie lepiej poszukiwać ich w naturalnej żywności?

Podziel się na:
  • Facebook
  • Blip
  • Twitter
 

1 odpowiedzi ↓

  1. Gryzelda pisze:

    Abstrahując od nieetycznych kampanii producentów soli morskiej w stylu „jedzcie sól, bo sód jest niezbędny dla organizmu” (to prawda, ale w tym celu wystarczy jeść max ~1,5g soli dziennie – i to nie licząc sodu w innych pokarmach! – więc nie ma problemu) i różnicy w cenach, chyba lepiej jeść sól z mikroelementami niż bez. Jeśli w tych 5g soli jest np. 5-10% zapotrzebowania na magnez, to zawsze coś :)

Skomentuj