6 złych nawyków żywieniowych

Październik 15th, 2011

Każdemu zdarzy się zjeść coś niezdrowego, ale kiedy takie zachowania przekształcą się w nawyki może to skończyć się przyrostem masy ciała, podwyższeniem ciśnienia tętniczego i cholesterolu, a także być przyczyną wielu innych problemów zdrowotnych. W artykule opisuję sześć popularnych złych nawyków żywieniowych.

 
 

1. Brak planowania posiłków

Często słyszy się, że „czas” stanowi jedną z największych przeszkód na drodze do prawidłowego odżywiania i właśnie przez ten pozorny brak czasu ludzie w ostatniej chwili podejmują decyzję o spożyciu niezdrowej żywnosci (np. fast-food). Warto więc poświęcić kilkanaście minut w każdym tygodniu i zaplanować posiłki przed wykonaniem zakupów, co w dłuższej perspektywie pozwoli zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze. Wychodząc z domu do pracy czy szkoły polecam wziąć ze sobą II śniadanie czy przekąski w postaci owoców. Takie postępowanie uchroni Cię przed sięganiem po fast-foody, które są wysokoprzetworzone i bogatokaloryczne.

2. Za dużo posiłków poza domem

Spożywanie posiłków w restauracjach prawie zawsze będzie oznaczało spożywanie porcji o super-wielkości, które są źródłem kalorii i sodu. Dołóż wszelkich starań by przygotowywać jak najwięcej posiłków w domów, przez co zyskasz pełną kontrolę nad tym co jesz.

3. Zbyt dużo przetworzonych produktów

Trzeba szczególną uwagę zwrócić na słodycze oraz sztucznie barwione i konserwowane wędliny, pozbawione wartości odżywczych, jednak cechujące się wysoka wartością energetyczną.

4. Zbyt dużo cukru i płynnych kalorii

Oprócz zwykłego dosładzania, cukier czai się w wielu produktach jak np. słodzone napoje gazowane typu Cola czy soki owocowe. Naprawdę bardzo łatwo jest zapomnieć o tych kaloriach, jednakże liczą się one do całościowego bilansu energetycznego. Uwaga na soki owocowe, które są często reklamowane jako zdrowe napoje, a w rzeczywistości są źródłem wielu pustych kalorii. Do picia najlepiej wybierać wodę mineralną.

5. Bezmyślne i nieświadome jedzenie 

Zamiast jeść, kiedy odczuwamy głód, często sięgamy po jedzenie dla zabicia nudy czy odstresowania się. Przed spożyciem posiłku warto poświęcić dosłownie kilka sekund na zastanowienie się, dlaczego chcę spożyć produkt. Ponadto nierzadko jedzenie nie jest jedyną rzeczą jaką robimy w danej chwili. Naprawdę lepiej jest odejść od telewizora czy komputera i spożyć posiłek w spokoju, z rodziną, delektując się każdym kęsem.

6. Zbyt rzadkie spożywanie posiłków

Spożywanie dziennie jednego lub dwóch posiłków sprzyja powstawaniu otyłości, a także związanych z nią zaburzeń metabolicznych. Jednorazowe przyjęcie dużej ilości pokarmu jest bodźcem dla organizmu do wydzielania dużej ilości insuliny, co z kolei nasila tworzenie tłuszczów. Dochodzi do nadmiernej syntezy trójglicerydów w tkance tłuszczowej oraz do wzmożonej syntezy lipoprotein w wątrobie. Najlepiej jest spożywać około 4-5 posiłków w ciągu dnia, z przerwami nieprzekraczającymi 3-4 h.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Blip
  • Twitter
 

1 odpowiedzi ↓

  1. monika napisał(a):

    ja uwielbiam jeść podczas filmu.

Skomentuj